Welkom op de website van diëtistenpraktijk Kompas!



Tijd voor leefstijlverandering? Ik help je graag!


Wanneer naar de diEtist?

Voor alle vragen over voeding kunt u terecht bij de diëtist. 

 

De meest voorkomende ziektebeelden die ik zie op het spreekuur zijn:

  • overgewicht/obesitas
  • diabetes mellitus
  • te hoog cholesterol (hypercholesterolemie)
  • te hoge bloeddruk (hypertensie)
  • maag-/darmklachten
  • ongewenst gewichtsverlies

Mijn specialisaties:

  • koolhydraatbeperkt dieet (van matige tot strenge beperking)
  • Geschoold in (GOK) methode van Yvonne Lemmers en koolhydraatbeperking volgens  Harriët Verkoelen
  • FODMaP dieet

 

meer dan een dieet!

Eten is vooral ervaren. Proeven, ruiken, zien en ... genieten. Ook als je op dieet bent!

Of je nu een energie- of koolhydraatbeperkt dieet volgt, genieten van eten en variatie blijft belangrijk.

Ik zal u dan ook niet enkel met een persoonlijk dieetadvies de deur uit sturen, maar zo nodig ook helpen aan recepten en technieken om het dieet zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Zo krijgt u van mij een extra steuntje in de rug om het nieuwe voedingsadvies goed toe te kunnen toepassen en (daarmee) vol te houden. 

 

Beweging

Iedereen weet het, bewegen is gezond. Maar niet voor iedereen makkelijk in te passen of uit te voeren. Maar... meer bewegen betekent niet per definitie dat u zich 3x per week in een sportschool in het zweet hoeft te werken of af moet laten beulen door een personal trainer. Wandelen, fietsen, zwemmen en tuinieren zijn ook prima vormen van bewegen. Of wat dacht u van touwtje springen of hoelahoepen? Het gaat erom dat u dagelijks 30 minuten actief bent. Op welke manier mag u helemaal zelf bepalen. 

 

 

Levenslang?

Een (crash)dieet zorgt helaas vaak voor een (tijdelijk) totaal ander voedingspatroon dan wat u voorheen gebruikte. Omdat u de veranderingen in uw voedingspatroon bij voorkeur langer vol wilt houden dan een paar maanden, is het belangrijk vooral kritisch naar uw huidige voedingspatroon te kijken. 

Een goed 'dieet' zal namelijk vaak niet heel erg ver af zitten van wat u op dit moment eet. U hebt de afgelopen jaren namelijk een eigen stijl en specifieke smaakvoorkeuren ontwikkeld. Zoals u nu eet zal nooit echt helemaal verkeerd zijn. Uw huidige voedingspatroon zal voor mij dan ook dienen als basis voor uw 'nieuwe' voedingspatroon. Een paar aanpassingen kunnen er dikwijls al voor zorgen dat u uw voeding niet gaat veranderen in een (tijdelijk) dieet, maar in een andere leefstijl waarbij u zich goed voelt. Pas dan kunt u een ander nieuw voedingspatroon (levens)lang volhouden!