Kompas, meer dan een dieet!



Wanneer naar de diEtist?

Voor alle vragen over voeding kunt u terecht bij de diëtist.

 

De meest voorkomende ziektebeelden die ik zie op het spreekuur zijn:

  • overgewicht/obesitas
  • diabetes mellitus
  • te hoog cholesterol (hypercholesterolemie)
  • te hoge bloeddruk (hypertensie)
  • maag-/darmklachten
  • ongewenst gewichtsverlies

Mijn specialisaties:

  • koolhydraatbeperkt dieet (van matige tot strenge beperking)
  • Geschoold in (GOK) methode van Yvonne Lemmers en koolhydraatbeperking volgens  Harriët Verkoelen
  • FODMaP dieet

 

meer dan een dieet!

Eten is vooral ervaren. Proeven, ruiken, zien en ... genieten. Ook als je op dieet bent! Of je nu een energie- of koolhydraatbeperkt dieet volgt, genieten van eten en variatie blijft belangrijk.

Ik zal dan ook regelmatig kookworkshops en smaak-/proefsessies houden, waarvoor u zich kunt inschrijven als u onder behandeling bent in mijn praktijk. Zo krijgt u van mij een extra steuntje in de rug om het nieuwe voedingsadvies goed toe te kunnen toepassen en (daarmee) vol te houden. 

 

Beweging

Stuur ik u naar huis met het advies meer te bewegen, dan zal ik alle moeite doen om u te helpen dit tot een succes te maken. Ik weet als geen ander, hoe hoog drempels kunnen zijn. 

Zo zal ik in de toekomst starten met wandelgroepen, mocht hier voldoende interesse voor zijn.

 

Levenslang?

Een dieet zorgt helaas vaak voor een (tijdelijk) totaal ander voedingspatroon dan wat u voorheen gebruikte. Omdat u de veranderingen in uw voedingspatroon bij voorkeur langer vol wilt houden dan een paar maanden, is het belangrijk vooral kritisch naar uw huidige voedingspatroon te kijken. 

Een goed dieet zal namelijk vaak niet heel erg ver af zitten van wat u op dit moment eet. U hebt de afgelopen jaren namelijk een eigen stijl en specifieke smaakvoorkeuren ontwikkeld. Zoals u nu eet zal nooit echt helemaal verkeerd zijn. Uw huidige voedingspatroon zal dan ook dienen als basis voor uw 'nieuwe' voedingspatroon. Een paar aanpassingen kunnen er dikwijls al voor zorgen dat u uw voeding niet gaat veranderen in een (tijdelijk) dieet, maar in een andere leefstijl waarbij u zich goed voelt. Pas dan kunt u een ander nieuw voedingspatroon (levens)lang volhouden!