Nieuws


herfst op tafel


Nieuw vanaf 1 juli!

Rond deze tijd komt het regelmatig voor dat de 3 uur vergoeding vanuit het basispakket verbruikt is. En niet iedereen heeft de diëtist in het aanvullende pakket zitten van de zorgverzekeraar.  Uiteraard kan je de consulten dan zelf betalen (17,50 per kwartier), maar het is vanaf 1 juli ook mogelijk om een strippenkaart te kopen. Diëtistenpraktijk Kompas heeft vanaf die dag een strippenkaart* te koop voor vervolgconsulten of weegconsulten.

Er komen drie varianten:

- een mini kaart voor 25 Euro voor 4 weegconsulten. Dit houdt in dat u echt alleen even op de weegschaal komt staan. Er is dus geen tijd voor vragen, overleg of advies.

- een medium kaart voor 50 Euro met 4 vervolgconsulten van 10 minuten (voor een consult van 20 minuten worden 2 strippen gebruikt) PLUS één gratis weegconsult. Voor jezelf of om weg te geven aan je partner, kind, vader, moeder opa/oma of vriend(in), buurvrouw, collega....alles mag!

- een super kaart voor 100 Euro met 8 vervolgconsulten van 10 minuten (voor een consult van 20 minuten worden 2 strippen gebruikt) PLUS één gratis vervolgconsult van 10 minuten (voor jezelf) OF 2 gratis weegconsulten (voor jezelf of om weg te geven aan je partner, kind, vader, moeder opa/oma of vriend(in), buurvrouw, collega....alles mag!)

De kaarten zullen afgerekend worden met behulp van een tikkie.

 

* De strippenkaart is na aankoop 1 jaar geldig. Bij het niet volledig opmaken van de strippenkaart binnen 365 dagen, wordt er geen geld terugbetaald.


Seizoensgroenten mei


seizoensgroenten

Maart 2021 - Wil je een bijdrage leveren aan het milieu, kies dan voor Nederlandse seizoensgroenten. Behalve beter voor het milieu zijn deze soorten ook lekkerder en gezonder. Dit zijn de groentes van Hollandse bodem van de maand maart:

Aardappelen, Chinese kool, koolraap, knolselderij, komkommer, paddenstoelen, paprika, pastinaak, prei, raapstelen, rabarber, radijs, rammenas, rode biet, rode kool, savooiekool, schorseneren, snijbonen, spinazie, tomaten, uien, veldsla, winterpostelein, winterwortel, witlof en witte kool.

 

Genoeg te kiezen dus!


Het is er weer tijd voor: Lekker wandelen!

24 februari 2021 - De zon gaat weer vaker schijnen, de avonden worden langer en het wordt weer licht. Goede redenen om erop uit te trekken en 3x per week een flinke wandeling te maken. Maar let op! Bouw dat langzaam op. Onderstaand schema helpt daarbij:

 

Schema voor beginners: In 1 week naar 60 minuten wandelen

Dit 8-weken schema is bedoeld voor mensen die net beginnen met wandelen of voor mensen die door ziekte of blessure een tijd niet hebben kunnen wandelen. Nadat je dit schema van 8 weken hebt gevolgd, kun je 1 uur onafgebroken wandelen. Je wandelt drie keer per week en iedere week loop je iets langer. Zorg ervoor dat je de trainingen goed spreidt over de week. Loop bijvoorbeeld op zaterdag, dinsdag en donderdag.

In iedere training wissel je duurtempo 1 af met heel rustig wandelen. Wat is duurtempo 1? Duurtempo 1 is een rustig wandeltempo. Zorg dat je niet buiten adem raakt. Tijdens het ‘heel rustig’ wandelen loop je stapvoets. Geniet van de omgeving of doe wat rustige rekoefeningen.

Week 1

  • Dag 1: 4 keer: 5 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig  (totaal 28 minuten)
  • Dag 2: 4 keer: 5 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig  (totaal 28 minuten)
  • Dag 3: 4 keer: 5 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig  (totaal 28 minuten)

Week 2

  • Dag 1: 5 keer: 5 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 35 minuten)
  • Dag 2: 3 keer: 10 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 36 minuten)
  • Dag 3: 5 keer: 5 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 35 minuten)

Week 3

  • Dag 1: 4 keer: 10 min duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 48 minuten)
  • Dag 2: 3 keer: 15 min. duurtempo 1 + 2 min heel rustig (totaal 51 minuten)
  • Dag 3: 4 keer: 10 min. duurloop 1 + 2 min. heel rustig (totaal 48 minuten)

Week 4

  • Dag 1: 2 keer: 15 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 34 minuten)
  • Dag 2: 2 keer: 20 min. duurtempo 1 + 3 min. heel rustig (totaal 46 minuten)
  • Dag 3: 2 keer: 15 min. duurtempo 1 + 2 min heel rustig (totaal 34 minuten)

Week 5

  • Dag 1: 2 keer: 20 min duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 44 minuten)
  • Dag 2: 2 keer: 25 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 54 minuten)
  • Dag 3: 2 keer: 20 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 44 minuten)

Week 6

  • Dag 1: 2 keer: 25 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 54 minuten)
  • Dag 2: 2 keer: 30 min. duurtempo 1 + 5 min heel rustig (totaal 70 minuten)
  • Dag 3: 2 keer: 25 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 54 minuten)

Week 7

  • Dag 1: 10 min duurtempo 1 + 5 min. heel rustig + 50 min. duurtempo 1 (totaal 65 minuten)
  • Dag 2: 2 keer: 25 min. duurtempo 1 + 2 min. heel rustig (totaal 54 minuten)
  • Dag 3: 10 min. duurtempo 1 + 5 min. heel rustig + 40 min. duurtempo 1 (totaal 55 minuten)

Week 8

  • Dag 1: 10 min. duurtempo 1 + 5 min. heel rustig + 50 min. duurtempo 1 (totaal 65 minuten)
  • Dag 2:  2 keer: 30 min. duurtempo 1 + 3 min. heel rustig (totaal 66 minuten)
  • Dag 3: 10 min. duurtempo 1 + 5 min. heel rustig + 60 min. duurtempo 1 (totaal 75 minuten)

bron: wandel.nl


LOCKDOWN DECEMBER

 

14 december 2020

 

Zoals u hiernaast kan zien, heeft de regering de (para-)medische beroepen uitgezonderd van het verbod van het uitoefenen van hun werk. De diëtist mag dus gewoon blijven werken. Uiteraard wel met in achtneming van alle geldende regels en voorschriften.

 

Alle cliënten die komende weken een afspraak bij me hebben, krijgen van mij een mail waarin ze hun wens kenbaar kunnen maken over hoe zij het komend consult graag willen zien: op locatie, telefonisch of doorschuiven naar later. 

 

Mocht u de mail niet ontvangen hebben, kijk dan eerst aub in uw spambox. Daar verdwijnen vaker (helaas) mailtjes in. Mocht u toch niets hebben ontvangen, dan kunt u mij altijd bellen, mailen, sms'en of Whatsappen.

 

We doen het samen voor elkaar!

 

Zie ook:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/contactberoepen/uitgezonderde-contactberoepen 

 


Opening rondom feestdagen

 

De praktijk zal 22 december 2020 voor het laatst open zijn dit jaar. Na deze datum ga ik hard aan het werk om een nieuw logo overal te implementeren. Ik hoop dan op 4 januari 2021 weer helemaal fris en fruitig van start te gaan, zonder overal oranje en rood om me heen. Welke kleuren hiervoor terugkomen, dat zien jullie vanzelf.

 

Ik wens iedereen alvast hele fijne dagen!


Corona-update

1 oktober 2020 - Na lang steggelen, is de diëtist inmiddels onderdeel geworden van de groep zorgverleners en geen contactberoep meer.  Dit houdt in dat, met de nieuwe regels, wij al zittend op een stoel geen mondkapje hoeven te dragen. Ook mogen we 15 minuten per consult binnen de anderhalve meter komen, indien dat nodig is (voor meten/wegen bijvoorbeeld).

Wilt u wel een mondkapje dragen en/of vindt u het toch prettig als ik er ook één draag, dan kunt u me dit gerust laten weten. Ook als u de afspraak liever telefonisch doet, dan hoor ik het graag.

Andere maatregelen in de praktijk:

- ik maak na en voor elke nieuwe cliënt de hele ruimte schoon met een goedgekeurd ontsmettingsmiddel

- bij binnenkomst treft u geen andere cliënt, aangezien ik tussen de afspraken 15 minuten luchttijd van de ruimte aanhoudt

- ik werk met een spatscherm tussen mij en de cliënt in

- ik heb steriele mondkapjes liggen zo nodig of indien gewenst

- uiteraard is er een ruimte hoeveelheid desinfectiegel op verschillende plekken aanwezig

 


CORONA update

 

Maandag 22 juni - De praktijk is weer volop in bedrijf!

 

Graag wil ik al mijn cliënten bedanken voor hun flexibiliteit behulpzaamheid van de afgelopen maanden. Dankzij jullie kunnen we nu weer met volle kracht vooruit. Ik hoop jullie snel weer in de praktijk te zien.

 

Omdat ik zo blij ben dat de praktijk weer draait, heb ik voor alle nieuwe cliënten die een afspraak maken voor een eerste consult in Vierpolders een goodybag klaarstaan!

 

 


coronavirus update

 

 

11 mei 2020 - Alle 'contactberoepen' hebben groen licht gekregen om weer van start te gaan. Dit behoeft wel een aantal aanpassingen aan de werkwijze en praktijkruimte, waardoor we niet zomaar weer de boel kunnen opengooien. Mede doordat er een run is ontstaan op desinfectie gel, spatschermen en handschoenen en deze lastig te krijgen zijn.

Ik hoop 18 mei klaar te zijn met de aanpassingen aan mijn praktijk en dan weer te kunnen starten met fysieke consulten. Uiteraard heb ik er begrip voor als u liever telefonisch contact wil blijven houden. Laat dit dan gerust even weten.

 

Graag tot snel!


coronavirus 3

14 april 2020 - Inmiddels raakt Nederland zo langzamerhand gewend aan de coronamaatregelen. Velen zitten thuis en hebben meer tijd om stil te staan bij hun eetgewoonten. Wellicht ben jij er hier één van en ben je nu juist extra gemotiveerd om over te stappen op een gezondere levensstijl. Zou het niet geweldig zijn dat als straks deze crisis voorbij is dat jij jezelf aangeleerd hebt gezondere keuzes te maken en meer te bewegen en/of er zelfs al wat kilo's af hebt voor de zomer komt? Ik geef je graag advies!


coronavirus 2

21 april 2020 - De maatregelen zijn vrijwel onveranderd. Voor mijn praktijk blijft gelden, dat alle consulten tot en met dinsdag 19 mei worden omgezet naar een telefonisch consult of videobellen.

Dit laatste gebeurt in een veilige omgeving met behulp van ClickDoc. Dit werkt als volgt:
- Ik stuur u via uw  telefoon (SMS) een link met een toegangscode en de datum en tijd van de afspraak

- U kunt op de link klikken en komt dan op een beveiligde webpagina (u kunt hiervoor gebruik maken van laptop, tablet of mobiele telefoon).
- Vul vervolgens uw voor- en achternaam in de daarvoor bedoelde vakjes
- Klik vervolgens op “sessie starten”
- Ik krijg dan een melding dat u zich in mijn virtuele wachtkamer bevindt en ik zal dan een videoconsult  starten
- U krijgt vervolgens een bericht en we zien elkaar in het scherm
- Vergeet u  na afloop van het gesprek niet uit te loggen anders blijft u in mij  virtuele wachtkamer zitten.

Let op: u kunt mij dus niet zelf bellen via dit programma. Ik kan u alleen bellen als u zich al in de virtuele wachtruimte bevindt.


CORONAVIRUS

 

17 maart 2020 - Diëtistenpraktijk Kompas blijft open, maar uiteraard volg ik de richtlijnen vanuit het kabinet en het RIVM. Ik doe mijn uiterste best om de zorg op een verantwoorde manier voort te zetten. Daarom worden tot en met 6 april alle afspraken vervangen door telefonische afspraken.

 

Is er in goed overleg met (huis)arts, praktijkondersteuner of mij toch besloten dat u naar mijn praktijk komt, lees dan eerst onderstaande opmerkingen goed:

 

Belangrijk om te weten voor uw een bezoek brengt aan de praktijk:

* Heeft u (ook lichte!) verkoudheidsklachten, zoals een loopneus, niezen, keelpijn, licht hoesten, verhoging of koorts, geeft dit dan tijdig door, ik zal dan het consult weer omzetten naar een telefonisch consult.

 

Verder:

* houd ik me aan de gebruikelijke adviezen van RIVM (geen handen schudden, niezen/hoesten in elleboog, papieren zakdoekjes, vaak handen wassen)

* doe ik voorlopig geen taille metingen

* houd ik  tenminste 1,5 meter afstand in acht te houden tijdens het consult

* ontsmet ik na ieder bezoek de ruimte en de materialen en lucht ik de ruimte

* werk ik niet mocht ik zelf (lichte) verkoudheidsklachten krijgen/hebben

 

Ik houd de berichtgeving nauwlettend in de gaten. Indien nodig zal ik wederom passende maatregelen nemen.

 

Uiteraard kunt u bij twijfel altijd even met mij overleggen!

 


openingstijden rond kerst & oud en nieuw

December 2019 - De praktijk sluit tussen Kerst en Oud & Nieuw om het jaar 2019 administratief af te sluiten en 2020 weer fris en fruitig te kunnen beginnen. 

Iedereen gezellige dagen gewenst en een gezond 2020!


werelddiabetesdag 14 november

November 2019 - De 'Werelddiabetesdag' (World Diabetes Day) is jaarlijks op 14 november en is de belangrijkste wereldwijde bewustwordingscampagne voor diabetes.
'Wereld Diabetes Dag' werd in 1991 door de Internationale Diabetes Federatie (IDF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geïntroduceerd als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld.
In 2007 heeft 'Werelddiabetesdag' voor het eerst plaatsgevonden onder auspiciën van de Verenigde Naties.
Het doel van 'Wereld Diabetes Dag' is aandacht en begrip te vragen voor diabetes, die wereldwijd epidemische vormen aanneemt, onder volwassenen maar ook onder kinderen.
'Wereld Diabetes Dag' wordt elk jaar gevierd op 14 november ter gelegenheid van de verjaardag van Frederick Banting die, samen met Charles Best, aan de basis stond van de ontdekking van insuline in 1922.


Vakantietijd

Juli 2019 - Mijn tijdelijke waarneming in West-Brabant zit er alweer bijna op. Wat heb ik weer een hoop geleerd en een boel nieuwe mensen leren kennen! 

Het is wel een heel erg drukke tijd geweest, vanwege de combinatie van twee groeiende praktijken. Daarom ga ik de laatste 2 weken van augustus een tropenrooster volgen: een aantal spreekuren zal uitvallen, andere worden verzet naar een andere dag. Even weer opladen om begin september mezelf weer vol overgave te kunnen storten in dat wat ik het liefste doe: mensen van jong tot oud begeleiden naar een gezondere leefstijl.

 

Fijne vakantie iedereen en tot september!


tijdelijk andere werktijden

april 2019 - Vanaf april ga ik een hele leuke zwangerschapswaarneming erbij doen in West-Brabant. Ik ben dan ook vanaf 1 april tot medio augustus 2,5 dag werkzaam in mijn eigen praktijk en 2,5 dag bij BES diëtisten. Mijn bereikbaarheid zal dan ook enigszins wijzigen en wel als volgt:

 

Werkdagen Kompas:

maandag, woensdagochtend, vrijdag

 

Werkdagen BES:

dinsdag, woensdagavond, donderdag


Lente!

 

maart 2019 - De lente heeft weer haar intrede gedaan. Tijd om je fijnste loopschoenen weer uit de kast te trekken en op pad te gaan!

 

Waarom wandelen werkt

Als je wandelt ga je vooruit. Dat lijkt een open deur, maar je bent in beweging. En beweging zorgt ervoor dat er allemaal fijne stofjes vrijkomen en de energie gaat stromen. Wandelen brengt balans. Je praat gemakkelijker, voelt je beter en er komt ruimte voor creativiteit en nieuwe ideeën. De steeds veranderende omgeving stimuleert je bovendien anders te kijken, te denken en te doen. Door het uitvoeren van opdrachten in de natuur kun je de inzichten bovendien sneller integreren.

Maar wandelen doet nog meer. Het is leuk en ook nog goed voor van alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. En of je nu een sportief type bent of juist wil beginnen met bewegen, wandelen is geschikt voor iedereen.

bron: www.wandelenwerkt.nl


decembermaand

 

 

december 2018 - Voordat je er erg in hebt, is er weer een jaar voorbij en breken de feestdagen weer aan! Voor veel mensen een lastige periode, vanwege alle verleidingen die overal op de loer liggen. Feestjes, etentjes, borrels, dinertjes, nergens lijkt rekening te zijn gehouden met jouw goede voornemens!

Maar ook voor dit geldt: Doe lekker mee, maar neem van alles maar een klein beetje. Geniet met mate! Maak op feestdagen een flinke wandeling. En zorg dat je de dag ervoor en erna even superstreng bent voor jezelf.  Dan heeft zo'n feestdag weinig invloed op je gewicht of bloedsuikers. Want onthoud: aankomen doe je niet (alleen) in de decembermaand, maar vooral in de maanden daaromheen.


Volop in bedrijf!

 

oktober 2018 - Ondanks dat aan de afwerking van ons huis nog hard gewerkt wordt, is de praktijkruimte zo goed als klaar. Ideaal zo'n praktijk aan huis.

De locatie van mijn praktijk roept nog weleens wat vragen op, omdat iedereen het hier 'gewoon Brielle' vindt, maar we wonen toch echt in Vierpolders!

Ook benieuwd naar de praktijk en/of wat ik voor u kan betekenen? Maak gerust een afspraak!

 


praktijk

 

juli 2018 - Ons huis is opgeleverd! Vanaf de oplevering zijn we dan ook druk bezig met het afwerken en inrichten, zodat mijn praktijk vanaf eind augustus/begin september hier kan starten!

 

De praktijk zal links aan de voorzijde in ons huis gerealiseerd worden. Het praktijkgedeelte zal straks via de garage toegankelijk zijn, zodat privé en praktijk zoveel mogelijk gescheiden blijven.